Denne er sendt inn av Sabine Hofmann.
4 porsjoner
Ingredienser:
150 g mel
1 ss sukker
1 klype salt
1 ss planteolje
1/8 l melk
2 egg
8 hylleblomst (små ikke helt blomstret av ,med stilk(?))
½ kg fett eller olje for frityring
2 ss melis
Litt kanel
Fremgangsmåte
Lag deig av mel, sukker, salt, olje, melk og egg – den skal være ganske flytende.
Skyll/vask hylleblomstene i lunkent, rennende vann flere ganger og la vannet
renne av til de er helt tørre. Hold i stilken og dra blomsten gjennom deigen.
Stekes i frityrolje/fett til de er gyllenbrune. Ha på melis og/eller kanel og spis mens varmt.
Denne bloggen er tenkt som et samlet arkiv over oppskrifter som inneholder grønnsaker som dyrkes på andelsgården. Alle er hjertelig velkomne til å bidra. Bare send oppskriften til bente@dagjen.no, så legger jeg den ut her. Bare klikk på grønnsaken/urten under "Etiketter", så dukker oppskrifter med den ingrediensen opp, forutsatt at du har sendt den til meg, da, så jeg får lagt den ut. God lesing og laging!
søndag 3. juli 2011
fredag 17. juni 2011
Urtesuppe Århus med hjemmelaget knekkebrød
En oppskrift til som er inspirert av grønne fingre-dagen. Denne er sendt inn av Jon-Inge Hansen.
Urtesuppe
2 håndfuller hakkede urter
2 ss smør
2 ss mel
2 fedd hvitløk
½ l vann
1 terning hønsebuljong
½ l helmelk
Hakk urter etter egen smak. Jeg brukte løpestikke, kinagressløk, bjørnerot, salvie, estragon, litt mynte og litt brønnkarse. Bør være løpestikke og en løkvekst. Bjørnerot er fint! Ellers duger oregano, persille, basilikum, dill osv.
Surr urtene og hakket hvitløk i smør, rør inn melet og spe med buljong. La småkoke i 15-20 minutter. Purer urtene med en stavmikser. Spe med melk og la det koke 10 minutter til. Ha oppi litt ferske urter ved servering.
Hjemmelagde knekkebrød
4 dl sammalt hvete, grov
4 dl store havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann
Sett stekeovnen, helst på varmluft, på 160 °C. Bland sammen alt det tørre og rør inn vannet. Fordel blandingen på 2 stekeovnsplater kledd med bakepapir. Bruk slikkepott og fordel blandingen jevnt utover. Skjær i passende biter, gjerne med en pizzaskjærer. Stek begge platene samtidig i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass i ovnen etter halv steketid. Avkjøl knekkebrødene på rist og oppbevar dem i tett boks.
Tips: Du kan gjerne improvisere med rug i stedet for hvete, gresskarkjerner, valnøtter eller andre nøtter og frø etter egen smak. Det henger (merkelig nok) sammen.
Urtesuppe
2 håndfuller hakkede urter
2 ss smør
2 ss mel
2 fedd hvitløk
½ l vann
1 terning hønsebuljong
½ l helmelk
Hakk urter etter egen smak. Jeg brukte løpestikke, kinagressløk, bjørnerot, salvie, estragon, litt mynte og litt brønnkarse. Bør være løpestikke og en løkvekst. Bjørnerot er fint! Ellers duger oregano, persille, basilikum, dill osv.
Surr urtene og hakket hvitløk i smør, rør inn melet og spe med buljong. La småkoke i 15-20 minutter. Purer urtene med en stavmikser. Spe med melk og la det koke 10 minutter til. Ha oppi litt ferske urter ved servering.
Hjemmelagde knekkebrød
4 dl sammalt hvete, grov
4 dl store havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann
Sett stekeovnen, helst på varmluft, på 160 °C. Bland sammen alt det tørre og rør inn vannet. Fordel blandingen på 2 stekeovnsplater kledd med bakepapir. Bruk slikkepott og fordel blandingen jevnt utover. Skjær i passende biter, gjerne med en pizzaskjærer. Stek begge platene samtidig i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass i ovnen etter halv steketid. Avkjøl knekkebrødene på rist og oppbevar dem i tett boks.
Tips: Du kan gjerne improvisere med rug i stedet for hvete, gresskarkjerner, valnøtter eller andre nøtter og frø etter egen smak. Det henger (merkelig nok) sammen.
Etiketter:
bjørnerot,
brønnkarse,
estragon,
kinagressløk,
løpstikke,
mynte,
salvie
torsdag 16. juni 2011
Omelett med salami og kinagressløk
Denne retten slang jeg sammen til kveldsmat i kveld, og den ble helt nydelig. Som Tania (Ripoll) er jeg nyfrelst på denne herlige gressløken. Retten er inspirert av Averys Århusomelett.
Nok til 1 (jeg åt i alle fall opp alt):
1 liten kokt potet
1/2 paprika
3-4 små salamiskiver, helst italiensk for den er ikke så salt
En god neve kinagressløk
2 egg
Salt og pepper
Litt olivenolje
Ta olivenolje i en stekepanne og sett på middels varme. Ha i potet, paprika og kinagressløk og la surre i noen minutter. Krydre det du skal med salt og pepper.
Ha i salami og la surre i et minutts tid til.
Pisk sammen to egg og hell over. Hell på panna så eggene rekker over det hele. Skru ned varmen et par hakk og la surre til eggene begynner å stivne. Brett i to og server.
Bon apetit!
Nok til 1 (jeg åt i alle fall opp alt):
1 liten kokt potet
1/2 paprika
3-4 små salamiskiver, helst italiensk for den er ikke så salt
En god neve kinagressløk
2 egg
Salt og pepper
Litt olivenolje
Ta olivenolje i en stekepanne og sett på middels varme. Ha i potet, paprika og kinagressløk og la surre i noen minutter. Krydre det du skal med salt og pepper.
Ha i salami og la surre i et minutts tid til.
Pisk sammen to egg og hell over. Hell på panna så eggene rekker over det hele. Skru ned varmen et par hakk og la surre til eggene begynner å stivne. Brett i to og server.
Bon apetit!
tirsdag 14. juni 2011
Kjærlighetssuppe
Den nydelige suppa under ble servert på gårsdagens grønne fingre-dag på Århus Andelsgård. Oppskriften har jeg fått av Tove Hoppestad.
Ingredienser:
600 gr skrelte poteter (1 kg poteter blir ca 750 gr når de er skrelt)
1 stor løk
smør
1 liter buljong eller god kraft
3 dl fløte
løpstikke
salt og pepper
Fremgangsmåte:
Finhakk løk og kutt poteter i små terninger.Løken surres i smør til den er gylden. Ha i potetene og surr det hele litt til. Jeg bruker raust med smør.
Ha i buljongen/krafta og kok til potetene er møre. Stamp de i kjelen. Jeg synes det er fint med litt struktur i suppa, men det skal ikke være store potetklumper i ho.
Kokes opp med fløte(creme fraiche kan også brukes). Smak til med salt og pepper og ha i godt med kjærlighetsurt(løpstikke).
Dette gir ca 2 liter suppe,så hvis du regner ca 2 dl suppe pr porsjon så holder denne oppskriften til ca. 10 personer.
Lykke til!
Ingredienser:
600 gr skrelte poteter (1 kg poteter blir ca 750 gr når de er skrelt)
1 stor løk
smør
1 liter buljong eller god kraft
3 dl fløte
løpstikke
salt og pepper
Fremgangsmåte:
Finhakk løk og kutt poteter i små terninger.Løken surres i smør til den er gylden. Ha i potetene og surr det hele litt til. Jeg bruker raust med smør.
Ha i buljongen/krafta og kok til potetene er møre. Stamp de i kjelen. Jeg synes det er fint med litt struktur i suppa, men det skal ikke være store potetklumper i ho.
Kokes opp med fløte(creme fraiche kan også brukes). Smak til med salt og pepper og ha i godt med kjærlighetsurt(løpstikke).
Dette gir ca 2 liter suppe,så hvis du regner ca 2 dl suppe pr porsjon så holder denne oppskriften til ca. 10 personer.
Lykke til!
Århusomelett
Middagen som ventet på Tania Ripoll ved hjemkomst fra vår første Grønne Fingre dag på andelsgården i dag, courtesy of Avery Ripoll Crocker, 11 år:
Århusomelett:
nyhøstet kinagressløk fra andelsgården
nyhøstet reddiker fra andelsgården
nyhøstet karse fra andelsgården
nyhøstet ruccola fra andelsgården
vårløk
tomater
ost
salt og pepper
egg
- Den smakte nyyydelig! i følge Tania.
Den ser nydelig ut også, så den må prøves. Prøv du også, da vel?
Århusomelett:
nyhøstet kinagressløk fra andelsgården
nyhøstet reddiker fra andelsgården
nyhøstet karse fra andelsgården
nyhøstet ruccola fra andelsgården
vårløk
tomater
ost
salt og pepper
egg
- Den smakte nyyydelig! i følge Tania.
Den ser nydelig ut også, så den må prøves. Prøv du også, da vel?
Etiketter:
karse,
kinagressløk,
reddik,
ruccola,
vårløk
søndag 12. juni 2011
Teryakimarinert makrell med salat og ris
Ingredienser (til 4):
Fersk makrell, ca. 1,5 kg
Teryakisaus til pensling
Salat - diverse etter sesong
1/2 rødløk i tynne ringer
Rømme, ca 2 dl
Litt fersk koriander
Rens fisken, tørk den og pensle med teryakisaus. Stek på grill (i alufolie) eller i panne med litt smør. Pensle underveis.
Hakk koriander og rør inn i rømme.
Skyll og riv salat og ha oppi skivet rødløk.
Serveres med kokt ris.
Nam!
Fersk makrell, ca. 1,5 kg
Teryakisaus til pensling
Salat - diverse etter sesong
1/2 rødløk i tynne ringer
Rømme, ca 2 dl
Litt fersk koriander
Rens fisken, tørk den og pensle med teryakisaus. Stek på grill (i alufolie) eller i panne med litt smør. Pensle underveis.
Hakk koriander og rør inn i rømme.
Skyll og riv salat og ha oppi skivet rødløk.
Serveres med kokt ris.
Nam!
tirsdag 24. mai 2011
Rabarbrasyltetøy
Fra gamle dager. Hentet fra et diskusjonsforum:
Ingredienser:
Ca 1,6 kg rabarbra skåret i biter (1cm).
Vaskes godt og trengs ikke å skrelles.
Ca 700gram sukker.
Fremgangsmåte
Ha rabarbra i en kasserolle. Strø sukker over. Sette den i kjøleskapet over natta. Neste dag er sukkeret blitt til væske, og den er klar for å kokes. La den småkoke i 1,5 time til den har fått rødbrun farge. Rør om jevnlig. Ikke tilsett noe. Kjøl av.
Ingredienser:
Ca 1,6 kg rabarbra skåret i biter (1cm).
Vaskes godt og trengs ikke å skrelles.
Ca 700gram sukker.
Fremgangsmåte
Ha rabarbra i en kasserolle. Strø sukker over. Sette den i kjøleskapet over natta. Neste dag er sukkeret blitt til væske, og den er klar for å kokes. La den småkoke i 1,5 time til den har fått rødbrun farge. Rør om jevnlig. Ikke tilsett noe. Kjøl av.
Abonner på:
Innlegg (Atom)